• Lifestyle
  • De missie van de platte buik – Macronutriënten

    Dit bericht is gepost in Lifestyle and tagged , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

    Fotobron: Librestock – Pixabay

    De wereld van de macronutriënten dus……..In mijn vorige blog vertelde ik dat onze topper, personal trainer Joost, op afstand aan de slag zou gaan met onze voeding. Ergens had ik dat natuurlijk wel een beetje verwacht, maar in hoeverre zou ik mijn voeding aan moeten passen? Ik at toch super gezond? Vier sneetjes volkorenbrood, precies zoals het Voedingscentrum voorschrijft. Zilvervliesrijst, volkoren pasta, 2 stuks fruit en 2 ons groente. Niet te veel snoepen. Af en toe dat wijntje (oké, sinds kort af en toe). Wat was de bedoeling? Moest ik nu gaan leven op een blaadje sla en een stengel bleekselderij ? Of ontbijten met slappe bouillon? (jakkes!)

    Om te beginnen vroeg Joost aan Daan en mij om via de Eetmeter app ons dagelijkse voedingspatroon bij te houden. Heel interessant, want ik kwam tot de shocking ontdekking dat ik sowieso maar op 1300 kcal per dag leefde! Dat kon toch niet minder? Waar zat dat buikje ‘m dan in? Het antwoord wist Joost gauw te geven: in de verdeling van mijn macronutriënten op een dag. Ergens at ik te veel van het één en te weinig van het ander.

    Vol goede moed en met het voedingsschema bij de hand ging ik aan de slag

    Al snel kregen Daan en ik een schema opgestuurd met hoeveel gram koolhydraten, vetten en eiwitten we het beste konden eten op een dag. Ook het totale aantal calorieën vermeldde hij hierbij. Het Voedingscentrum adviseert aan vrouwen om 2000 calorieën op een dag binnen te krijgen. Maar dit is natuurlijk een algemeen getal. Als je het per persoon berekent kan dit nog wel eens verschillen. Ik bleek dus al heel goed te zitten met mijn 1300. Volgens Joost zou 1365 in rust mooi zijn. Dit samen met de juiste verdeling van macronutriënten zou het klusje moeten klaren. Weg buikje dus!!!

    Vol goede moed en met het voedingsschema bij de hand ging ik aan de slag. In de ochtend bleven mijn twee geliefde bammetjes (yes!), maar in de middag werden de overige bammetjes vervangen door sla of gemengde groente met iets van een eiwitrijk product zoals tonijn, kip of tofu. In de avond stond er groente met een eiwitrijk product op het menu. Oh en het belangrijkste, als tussendoortje twee rijstewafels met appelstroop, yes!!! (echt, wie had ooit gedacht dat ik hierom zou juichen.) Appeltje eitje dus!!! Kom maar door met mijn nieuwe eetwijze!

    Na een week was de juichstemming echter weg: ik voelde me net een konijn! Ik durfde met geen millimeter van het schema af te wijken of te variëren en at alleen nog maar droge kipfilet met gestoomde broccoli! En dat een heel leven lang? En dat terwijl ik flexitarier ben? Zoals Daan zo mooi tegen me zei laatst: “Ik sponsor inmiddels de bio-industrie met al die kip!” Iets moest anders, maar wat?

    To be continued!

    Liefs, Jelena

    Eerste blogs gemist? Lees ze rustig na:

    De missie van de platte buik – deel 1

    De missie van de platte buik – deel 2

    Dit bericht is gepost in Lifestyle and tagged , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

    About Jelena

    Jelena regelt als oprichter van dit blog de communicatie en organisatie. Ze werkt als freelance fotograaf en is mede-eigenaar van the Odd Bunch. Daarnaast heeft ze veel lol in het geven van workshops en biedt ze graag advies aan ondernemers op het gebied van social media.

    Comments are closed.