Lifestyle

De missie van de platte buik – en toen werd het leuk!

Dit bericht is gepost in Lifestyle and tagged , , , , , . Bookmark de permalink.

Fotobron: Librestock – Bossfight.com

Eten als een konijn dus……toch? Gelukkig was dat alles behalve de bedoeling! Wat nou zo leuk is aan een macronutriënten voedingsschema: je kunt in principe alles eten. In principe, hè! Gezonde keuzes maken is natuurlijk wel zo fijn. Na een paar dagen gestoomde smakeloze groenten gegeten te hebben met droge kip of tofu, viel het kwartje. Dankzij onze personal trainer Joost, die een super smakelijke foto van roergebakken kip en groente stuurde met saus. Saus mocht dus!

Mijn vriend pakte dit voorbeeld op en maakte die avond ook een roerbakschotel voor me met tofu. De rest van het gezin nam er nasi en loempia’s bij, maar ik hield het bij mijn roerbakprutje. En het was me toch een partijtje lekker! Toen ging ik los! Wat zou ik de rest van de week allemaal kunnen maken dat lekker zou zijn, maar wel macro-proof? Oeh, pasta van linzenbloem met crème fraîche en tomaatjes en oooh, een wrap van omelet met kip en Mexicaanse kruiden. En kip kerrie! Maar dan met bloemkoolrijst. Gelukkig werd eten nu weer leuk.

Deze app werkt als een perfect eetdagboek

Om te checken of de macro’s voor de dag in balans zijn, hebben Daan en ik een grote vriend: MyFitnessPal. Deze app werkt als een perfect eetdagboek. Het houdt exact je macro’s en je calorieën bij. En het vertelt je ook hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten een product bevat. Shocking nieuws voor mij was, dat zo’n beetje alles koolhydraten bevat. Ja echt, zo’n beetje alles! Groente bevat koolhydraten, fruit en zelfs melk (wist ik dus niet). Dacht ik goed bezig te zijn met mijn bloemkoolrijst en linzenpasta. Ik zag mijn macro’s wat betreft koolhydraten omhoog schieten als ik rijkelijk groente opschepte (niet 2 ons op een dag, maar doe er mij maar 4). Da’s dus echt overdreven en onnodig om aan je vitaminen te komen.

Toen snapte ik ook, wat ik voorheen “fout” deed. Mijn hele dag bestond uit koolhydraten. Ik was me er gewoon niet zo van bewust waar het in zat. Ik dacht echt alleen in aardappelen, brood en rijst. Toen ik dat doorhad, ging ik het eten op de dag slimmer verdelen. Ik bleef het juiste aantal eiwitten missen, dus moest creatief worden om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen. Ik typte van te voren eten in de app in om te zien of mijn macro’s aan het einde van die dag in balans zouden zijn. Als er ergens nog een tekort bleek, wist ik dat ik wat extra aan mijn eten moest toevoegen. Om aan mijn eiwitten te komen, leerde ik door de app, dat ik voortaan altijd twee flinke lepels hüttenkase door mijn sla moest doen. En als tussendoortje stapte ik af van de rijstewafels en nam ik voortaan kwark. Als ik aan het einde van de dag nog vet miste, nam ik wat nootjes.

Spelenderwijs ontdekte ik wat ik kon eten op een dag. En dan ook nog lekker! Toen werd het dus leuk! To be continued!

Liefs, Jelena

Eerste blogs gemist? Lees ze rustig na:

De missie van de platte buik – deel 1

De missie van de platte buik – deel 2

De missie van de platte buik – deel 3

De missie van de platte buik – deel 4

Dit bericht is gepost in Lifestyle and tagged , , , , , . Bookmark de permalink.

About Jelena

Jelena regelt als oprichter van dit blog de communicatie en organisatie. Ze werkt als freelance fotograaf en is mede-eigenaar van the Odd Bunch. Daarnaast heeft ze veel lol in het geven van workshops en biedt ze graag advies aan ondernemers op het gebied van social media.

Comments are closed.