Food & Drinks

Gezonde en super lekkere brownies

Dit bericht is gepost in Food & Drinks and tagged , , . Bookmark de permalink.
Fotografie: Mariëtte

Fotografie: Mariëtte

Chocola, wie vindt dit nu niet lekker? Ik in ieder geval wel! Het liefst neem ik iedere dag een (klein!) stukje, maar is dit wel zo gezond en verantwoord? Als je de juiste chocola neemt is het antwoord ‘gelukkig’ JA! Neem pure chocola met minstens 70% cacao. Hoe hoger het percentage, hoe minder vet er in verwerkt is. Daarnaast heeft het ook nog veel voordelen voor je lijf en beleving niet te vergeten! Vijf keer per week 30 gram pure chocola is goed voor je gewicht. Maar chocola heeft nog veel meer voordelen.

De flavonoïden zorgen voor een betere doorbloeding van de hersenen en dat zorgt dat het geheugen beter werkt. En dat geldt niet alleen voor ouderen hoor! Ook als je jong bent kan dit helpen. Ook helpt het je spieren te ontspannen. Chocola bevat namelijk veel magnesium. Ik geef gemiddeld 10 sportlessen in de week en vind het heerlijk om met een kop thee en een stukje chocola even bij te komen. Sporten en chocola is trouwens een hele goede combi voor een goed humeur! Je wordt er echt vrolijk van! Als voedingscoach wil ik jullie natuurlijk ook laten genieten van een heerlijk, makkelijk en snel recept met chocola, namelijk gezonde brownies.

Het recept is bereid met zwarte bonen. Laat je hierdoor niet afschrikken, je proeft er niks van en het beslag wordt er echt heel smeuïg van. Bonen (zwarte, bruine, kikkererwten) worden de laatste tijd meer gepromoot. Dat is niet voor niets, ze bevatten veel eiwitten en zijn goede vervangers voor als je minder vlees eet. Er is veel keuze in diverse soorten!

Recept Brownies

400 gram (blik) zwarte bonen (spoel ze even af in een vergiet)

2 eieren

4 eetlepels cacao (poeder)

4 eetlepels honing (biologische)

1 theelepel bakpoeder

100 gram (gehakte) nootjes naar keuze (walnoten zijn erg lekker!)

Doe alles, behalve de nootjes in een keukenmachine en mix het geheel. Voeg de nootjes toe, schep het mengsel in een vierkante bakvorm (Ikea) en bak het gerecht in 30 minuten gaar (heteluchtoven 150 graden). Prik even met een saté stokje in de brownie, als deze er droog uitkomt is het gaar. Goed laten afkoelen en snijdt het dan in stukken.

Heerlijk genieten met thee of koffie!

Tip: Bewaar de brownies in de koelkast. Mits je ze niet allemaal in één keer hebt opgegeten!

browniesbeslag

Dit bericht is gepost in Food & Drinks and tagged , , . Bookmark de permalink.

About Mariëtte

Energiek en positief, dat is kenmerkend aan Mariëtte! Ze is al jaren sportinstructrice en heeft ervaring met het geven van pilates (met als extra specialisatie pilates met borstkanker), bodyshape, bodybalance, (bedrijfs)bootcamp, boxing en staat altijd open om meer initiatieven op te pakken. Als het maar met sport en voeding te maken heeft. Daarnaast is ze ook voedingscoach bij haar eigen bedrijf Food to Fit. Genoeg om over te schrijven dus!

Comments are closed.