Lifestyle

Lieve millennials – vergeten jullie niet te stemmen?

Dit bericht is gepost in Lifestyle and tagged , , , , , . Bookmark de permalink.

Fotobron: Pixabay.com

Het is iedere verkiezing weer een hele opgave: uitzoeken wat je gaat stemmen. Je vult de stemwijzer in, volgt de media, probeert feit van fictie te onderscheiden en probeert je een mening te vormen over welke partij het beste bij je past. De verschillen in opvattingen lijken verwaarloosbaar en het gevoel dat jouw ene stem toch geen verschil gaat maken, maakt je misschien wat onverschillig. En als je dan ook nog eens een drukke agenda hebt die dag, is het wel erg verleidelijk om het dit jaar maar eens over te slaan.


Het gaat dit keer echter wel over issues die de toekomstige generaties (jullie dus) aangaan. Denk aan het milieu, de komende vergrijzing, Europa, de opvang van asielzoekers, zorg en terrorisme. Je ziet dat in de Verenigde Staten iemand aan de macht is gekomen die opwarming van de aarde ontkent, de wetenschap uitholt en “alternatieve feiten” en “meningen” belangrijker vindt dan feiten. Een trend die moeilijk te bestrijden is met logische argumenten.

Je zou kunnen denken dat het hier niet zo’n vaart loopt, maar Amerika is in het verleden wel vaker een voorloper geweest van trends in Europa.

Waarom ik jullie -de millennials- vraag om te stemmen?

Uitslagen worden vaak bepaald door een hogere opkomst van oudere stemmers.
In de Verenigde Staten zag dat er als volgt uit:

Leeftijd Trump Clinton Anders
18-39 29% 41% 30%
40-64 44% 43% 23%
65+ 49% 39% 12%

Bron: telegraph.co.uk

Ook de Brexit laat zien dat een oudere groep kiezers de agenda van de jonge generatie heeft bepaald en de jonge generatie met een probleem opzadelt waar het niet op zit te wachten.
Volgens de Polls was duidelijk te zien dat jongeren in de EU wilden blijven.

Leeftijd Wilde in EU blijven
18-24 75%
25-49 56%
50-64 44%
65+ 39%

Bron: newstatesman.com

De opkomst van het referendum laat zien dat de opkomst vooral onder de oudere doelgroep hoog lag.

Leeftijd Ging daadwerkelijk stemmen
18-24 64%
25-39 65%
40-54 66%
55-64 74%
65+ 90%

Bron: theguardian.com

Het Brexit-kamp heeft uiteindelijk gewonnen met 51,9%
Een uitslag die er waarschijnlijk anders uit had gezien wanneer meer jongeren hadden gestemd.

Het punt is duidelijk: met zulke marges telt ook jouw stem.

We kunnen natuurlijk -wanneer de uitslag van de verkiezingen ons niet bevalt- uit protest ons Facebook profielplaatje aanpassen en opiniestukjes en gevatte stripjes delen op Social Media, maar we kunnen ook daadwerkelijk invloed uitoefenen door te gaan stemmen.

Zet 15 maart dus in je agenda en ga hier stemmen.

Ik zal aan jullie denken in het stemhokje.

Groet,

Sander

Dit bericht is gepost in Lifestyle and tagged , , , , , . Bookmark de permalink.

About Sander Willems

Sander is Freelance reclame creatief, mede oprichter van Kus uit Amersfoort en mede eigenaar van the Odd Bunch. Sander is niet zo goed in schrijven, maar heeft wel veel te vertellen!

Comments are closed.